پایگاه تحلیلی سدید

برچسب ها
گفتمان جهادی
بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با میثم قراباغی/ بخش دوم؛
اگر انفعال مردم را تاثیر بروکراتیزه شدن دولت بدانیم، باید بگویم بله این امر در کاهش حضور مردم دخیل بوده است. اما اگر شرایط فعلی جامعه را به این معنی تعبیر کنیم که مردم خسته شده‌اند و دیگر پای کار نیستند؛ خیر این را قبول ندارم و معتقدم مردم در عرصه‌های مختلف که فراخوان حقیقی شده‌اند، حضور میلیونی داشته‌اند. ما کجا صادقانه از مردم خواستیم که نیامدند؟
کد خبر: ۸۲۰۱   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۱

بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با میثم قراباغی/ بخش اول؛
احساس کاذب استغنا از گروه‌های جهادی در ماموریت‌های اصلی سازمان‌های دولتی، موجب شده آنان برای حضور در یک منطقه محروم برای دریافت امکانات و تجهیزات از سازمان‌های مختلف با سختی مواجه ‌شوند مگر اینکه فردی بسیار بسیار خبره و پیگیر باشد که بتواند از این سازمان‌های دولتی تجهیزاتی دریافت کند! این درحالی است که در دهه شصت، حاکمیت حرکت‌های جهادی را به رسمیت می‌شناخت و نیرو‌های جهادی به واسطه نهادهای انقلابی مختلف، حکم از حضرت امام داشتند و اساسا مقدورات دست جهاد سازندگی بود و این نهاد دست برتر را داشت. دست برتری که بعد از رحلت امام به انحصار بوروکرات‌های تکنوکرات درآمد.
کد خبر: ۸۲۰۰   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۲

بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با میثم ظهوریان؛
وقتی کار محرومیت‌زدایی از طریق پروژه‌های عمرانی و بسته‌های معیشتی می‌کنید، صرفا انسان‌ها را کمک می‌کنید که از حلقه فقر خارج شوند یا فقرشان تسکین یابد. حتی بعضا انجام بدون برنامه آن آسیب‌هایی هم دارد. در یکی از محلات پایین شهر مشهد، اجاره خانه بالا رفته بود که با پرس‌و‌جویی که داشتیم متوجه شدیم به دلیل توزیع زیاد بسته‌های معیشتی این اتفاق افتاده است. در واقع شما مشکلی را از افراد این منطقه محروم حل نکردید، یک چیزی به نام بسته معیشتی به او داده‌اید، اما یک چیز دیگر از او گرفته‌اید.
کد خبر: ۸۱۸۰   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۹

بررسی گفتمان گروه‌های جهادی در گفتگو با عبدالله نعیمی؛
همین که بچه‌های گروه‌های جهادی، دغدغه این را پیدا می‌کنند که سراغ شناسایی نظام مسائل روستا بروند، نه صرف کار عمرانی و توزیع بسته معیشتی؛ این خود شروع حرکت است. یعنی به نوعی کار تخصصی است. جلوتر که می‌روند گروه‌های جهادی می‌توانند دانش‌بنیان شوند.
کد خبر: ۸۱۵۸   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با محسن درستکار؛
ما به‌عنوان حلقه‌های میانی مردم و حاکمیت هستیم و مجوز‌هایی که اکنون برای گروه‌های جهادی صادر می‌شود طبق منویات رهبر معظم انقلاب، صرفاً از طریق بسیج سازندگی صورت می‌گیرد؛ لذا جریان جهادی یک تعریف دارد که ما بر اساس آنکه برحسب منویات رهبری است در حال حرکت هستیم و بر این مبنا نه نهادیم و نه جنبش.
کد خبر: ۸۱۴۲   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۳۰

بررسی ادبیات گفتمانی گروه‌های جهادی در گفتگو با علی خانی/ بخش دوم؛
ما در حال حاضر در بحث گروه‌های جهادی، ساختاری نداریم که به‌واسطه آن بتوانیم همه گروه‌ها را به‌صورت شبکه‌ای به هم وصل کنیم. اما آیا حقیقتاً نمی‌توان از یک نهاد جهادی صحبت کرد؟
کد خبر: ۸۰۷۳   تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۵

بررسی ادبیات گفتمانی گروه‌های جهادی در گفتگو با علی خانی/ بخش اول؛
در پاسخ به این سوال شما که آیا یک غیر مسلمان می‌تواند یک فرد جهادی به حساب بیاید؟ باید بگویم یک فرد در ونزوئلا هم می‌تواند فردی جهادی باشد. حتی اگر کسی نیز در سوئد باشد و برای حل مشکل آلودگی هوای جهان تلاش کند، می‌تواند فردی جهادی باشد.
کد خبر: ۸۰۷۲   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

بررسی ویژگی‌های فعالیت جهادی در گفتگو با مصطفی یخچالی/ بخش دوم؛
آسیب دیگری که متوجه فعالیت‌های جهادی است این است که بعضا در این فضا سراغ معلول‌ها می‌روند به جای اینکه سراغ علت‌ها بروند. نمونه بارز آن نیز توزیع مداوم بسته معیشتی است. در واقع به جای اینکه به دنبال توانمند کردن یا مهارت آموزی به خانواده نیازمند برویم تا بتوانند روی پای خودشان بایستند، به صورت مداوم اقدام به ارائه کمک‌های مالی مانند توزیع بسته معیشتی، جهیزیه و لوازم التحریر کرده‌ایم و با این شیوه آن‌ها را به دریافت کمک عادت داده‌ایم.
کد خبر: ۷۸۹۵   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با ناصر ترابی/ بخش دوم؛
در حالی که منظومه فکری، مداری از فلسفه تا عملیات دارد یعنی در این مدار از تکنیک، تاکتیک تا فلسفه کار باید مشخص شوند. ما این منظومه را در کارهای جهادی هم نداریم بنابراین فضای حاکم بر کار متغیر، ملتهب و نسبی است. دولت‌هایمان نیز تا به امروز گفتمان‌های اصیل مان همچون اصلاحات، عدالت، تدبیر و امید را نابود کرده‌اند. دولت فعلی نیز روی «جهاد» دست گذاشته است.
کد خبر: ۷۸۲۲   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

بررسی گفتمان جهادی در گفتگو با ناصر ترابی/ بخش اول؛
حرکت جهادی قابل‌تبدیل است یعنی ما می‌توانیم نرم‌افزار جهادی را روی یک سازمان و نهاد قرار دهیم. یعنی فرد جهادی به عنوان مدل جهادی و جهادگر را تبدیل به یک سازمان جهادی کنیم. البته این کار مدتی است که در کشور به‌صورت نمایشی انجام می‌شود و اقدام دولت در ایجاد شورای عالی جهاد سازندگی نمونه بارز آن است. این‌طور به نظر می‌رسد که جهاد در قالب شورای عالی جهاد سازندگی احیاشده است، یعنی جهادی که در کشور فعالیت می‌کرد و کل ایران نیز خدمات آن را چشیده بود، تبدیل به یک شورا شده که تابه‌حال نیز جز یک جلسه برگزار نکرده است!
کد خبر: ۷۸۲۱   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸

بررسی شاخصه‌های گفتمان جهادی در گفتگو با محسن ردادی/ بخش دوم؛
اگر گروه‌های جهادی بتوانند با توانمندسازی و محرومیت زدایی تا حدی محرومیت را کاهش دهند، قاعدتا ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی را تا حدودی خشک کرده‌اند. به شخصه با ورود گروه‌های جهادی به عرصه درمان آسیب‌های اجتماعی مخالفم، چون مبارزه با آسیب‌های اجتماعی پیچیدگی‌های خاصی دارد، حتی شاید از عهده بسیاری از متخصصین دولتی که از بودجه لازم برخوردارند نیز خارج باشد.
کد خبر: ۷۸۰۴   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

بررسی شاخصه‌های گفتمان جهادی در گفتگو با محسن ردادی/ بخش اول؛
کار عمرانی را تنها کار ویژه گروه‌های جهادی نمی‌بینم و اولویت بالاتری را برای تربیت و رشد معنوی قائل هستم، بنابراین ممکن است گروه‌های جهادی شکل بگیرند که الزاما فقط کار‌های عمرانی و محرومیت زدایی انجام ندهند. در واقع میدان برای گروه‌های جهادی بسیار فراخ است. مثلا می‌توانیم گروه‌های جهادی مطالبه‌گر داشته باشیم که زبان مردم محروم باشند و از جانب مردم محروم، از مسئولان مطالبه کنند که حلقه ارتباط بین حاکمیت و مردم‌اند و این کار هم کمک به محرومان در سطح دیگری است.
کد خبر: ۷۸۰۳   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۱

بررسی ادبیات گفتمانی گروه‌های جهادی در گفتگو با مصطفی یخچالی/ بخش اول؛
متأسفانه ما طی سال‌های اخیر نقش مردم را فقط به انتخابات تقلیل دادیم. به‌گونه‌ای که چند سال یک‌بار در انتخابات مختلف از آن‌ها دعوت می‌کنیم برای رأی دادن در صحنه حاضر شوند و بعد از انتخابات آن‌ها را کنار می‌گذاریم و به آن‌ها می‌گوییم ما می‌خواهیم برای شما آزادی و عدالت و رفاه ایجاد کنیم و همیشه می‌گوییم برای مردم، اما هیچ‌وقت نمی‌گوییم با مردم. می‌گوییم رفاه برای مردم، عدالت برای مردم و آزادی برای مردم، اما نمی‌گوییم که با مردم می‌خواهیم این فاکتور‌ها را ایجاد کنیم.
کد خبر: ۷۸۰۲   تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴

حفظ عزت و کرامت مردم شرط تحقق «گفتمان جهادی» است؛
برای پیدایش کارآمدی مطلوب «مردم‌مداری واقعی» باید شکل گیرد و حرف و شعار نمی‌تواند به کارآمدی بینجامد. کارآمدی به معنای اثربخشی و کارایی باید به‌طور عملی محقق شود. از این رو، حکومت باید مسیر نیل به اهداف را با حضور واقعی و مؤثر مردم مهیا کند. این وضعیت با قوانین دست و پا گیر و مزاحم و بوروکراسی پیچیده و غیرشفاف و کند مهیا نمی‌شود و این خود می‌تواند کارآمدی را با چالش مواجه کند و حتی حضور و آمادگی مردم برای مشارکت در بخش‌های مختلف را به چالش بکشد.
کد خبر: ۶۰۲۹   تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳